Věnovat nějaký čas optimalizaci Neverwinter Nights 2 modulu se tvůrcům rozhodně vyplatí. Především u perzistentních světů můžou lagy znehodnotit několika měsíční práci world builderů. Proto jsem přesvědčen, že toto téma zaslouží velkou pozornost a všem tvůrcům doporučuji věnovat optimalizaci modulu trochu času. V minulém díle jsme rozebírali optimální velikost lokace a optimalizaci scény. Na konci článku najdete odkaz na NWN2Wiki „PW Builders Guidelines„, kde je pár tipů k optimalizaci NWN 2 modulu. V tomto díle vám přeložím některá doporučení z tohoto článku a pokud mě k jednotlivým doporučení něco napadne, přidám i svůj komentář.
PW Builders Guidelines
Jedná se o instrukce a doporučení pro tvůrce PW světů. Začnu shrnutím hlavních bodů.
- Snažte se udržet walk mesh jednoduchý a walkable prostor (kde se lze s postavou pohybovat) malý, tak že vykreslíte unwalkable prostor (kde se nelze s postavou pohybovat) v místech, kam by se hráč nikdy neměl dostat.
- Ujistěte se, aby NPCéčka (cizí postavy) a hráči měli dostatečný prostor pro přechod do další lokace a otestujte hledání cesty (path finding), aby jste si byli jistí že se AI nezakousne.
- Vložte do lokace jen tolik placeableů (umístitelné objekty), kolik je jich třeba pro atmosféru lokace, kterou si přejet.
- Nastavte na placeablech Shadows off (stíny) a převeďte je na environmental objekty. Snažte se udržet malé množství zdrojů světla a pokuste se mít jen jeden, který bude mít účinek na celou lokaci.
- Omezte použití trávy, i když ji hráči můžou vypnout. Pokud jeden hráč trávu nevypne, může to způsobit lagy na celém serveru.
Lokace a editace Walkmeshe
- Snažte se externí lokace udělat malé jak je jen možné (max 1616, doporučené 1212 nebo méně, ale pokud dobře vyladíte větší lokaci, nebude to problém.)
- Dejte NPC prostor pro chůzi.
- Minimalizujte walkable prostor tak, aby hráči mohli dosáhnout jen tu část lokace, která má být pro ně přístupná.
- V externích lokacích zkontrolujte baked walkmesh. Jestli není moc složitý, pokuste se ho zjednodušit pomocí manuálního kreslení walkable a non-walkable sekce, aby jste docílili jednoduchosti a plynulosti.
- Pokuste se vyhnout přílišnému použití walk mesh cutterů, především tam kde můžete nastavit unwalkable prostor. Unwalkable plocha znaméná méně režie pro engine hry. Plynulá lokace znamená, že při hledání cesty se AI (umělá inteligence) nezakousne v koutu nebo skulině. Počítačem kontrolované NPC zaseknuté v rohu, které nemůže najít cestu, může způsobit lagy a 100% využití CPU. Nezanechávejte ve walk meshi trojúhelníky, pokuste se udělat cestu rovnou, jak je znázorněno dole na obrázkách.
- Snažte se vyvarovat použití mesh cutteru k ošetření poloviny pole na konci walk meshe, jako je uvedeno na obrázku dole. Všimněte si také, na prvním obrázku, nesprávného nastavení walk meshe na svahu.
- Vyhněte se malým rohům jako je tento, jelikož NPC kontrolované AI se zde může zaseknout.
- Dostatečně velká plocha pro přechod do jiné lokace. Když se postava přesouvá do jiné lokace, ujistěte se že je zde dostatečné místo pro případ, že je zde jiný hráč nebo NPC. Postava může být odhozena do non-walkable prostoru a to má za následek pád NWN klienta. Ujistěte se, jestliže skupina PC vstoupí do lokace a vzájemně do sebe narazí, zda je zde dostatečný walkable prostor pro všechny. V NWN2 komunitě se vypráví vtipná historka o hráči, který se dostal do tohoto stavu, tedy mimo walk mesh a při přihlášení do modulu mu opakovaně padal NWN2 klient. Jeho problém vyřešil DM, který přesunul jeho postavu do walkable prostoru, ještě před tím než hráči hra spadla, poté se už hráč mohl bez problémů do modulu přihlásit.
- Vyhněte se 1×1 interiérům. Pozor na 1×1 interiéry, hráčům s ATI kartou můžou způsobit pád klienta.
Jindragon: Ohledně walkmeshe jsem dal dohromady docela obsáhlý článek „Jak na walkmesh v NWN2 toolsetu?„, takže doporučuji přečíst. Jinak pokračování překladu „PW Builders Guidelines“ bude někdy příště … až se mi bude chtít.
Pingback: NWN2 PW svět bez lagů (3.část) – Neverwinter CZ