Zkušení RP veteráni možná nad tímto článkem pokrčí nos a řeknou si: “Pche Demona tam neumějí hrát dobré RP!“, ale třeba i ti veteráni a i DM najdou v tomto článku nějakou informaci. Příspěvek jsem našel zcela náhodou, jak jsem šmejdil po foru Demony, abych našel něco vhodného pro stránky na GameParku NWN speciál, jsem narazil na příspěvek dvou DMek Geralta a Dědka “Chování na questech, ať v tom není Dědek sám“. No…a řekl jsem si, že těchto mouder je pro GP škoda a určitě si v tom najdou něco i hráči a DM ostatních světů, takže jsem udělal korektury(hlavně po Dědkovi) a šoupnul jsem to sem. Napište prosím nějaké pěkné komentáře, máte také podobná doporučení pro hráče na vašem PW světě? Napište případně nějaká další doporučení, která vám tu chybí.
- Jakmile dostanete / přijmete úkol je dobré opustit stávající party a vytvořit novou questovou skupinu, určitě by se nemělo stát, že do party (příběhu) nebudete chtít někoho přibrat, protože – nemá dobrou výbavu, je o 5 level horší než vy a „kradl“ by Vám expy z potvor….
- Do questu jste vstoupili jako skupina lidí, udělali jednu partu a je dobré se pohybovat po hromadě a ne se jen hnát za co nejrychlejším splněním úkolu. Pokud Váš kamarád padne mrtev – je zabit nebo šlápne na past, většinou není dobré jen mávnout rukou a jít dál a takto nechat po cestě několik mrtvol, bývalých druhů.
- Pro mluvu používejte Party kanál, pro orientaci DMek jež dělají quest je snazší orientace – toto pravidlo naopak neplatí pokud pro vás quest dělá kdokoli jiný – např. Counselor – který pokud s vámi není v partě Vaši mluvu nevidí.
- Je dobré pokud si družina ze svého středu zvolí Vůdce, který bude za skupinu hovořit a jednat, jakmile se začnete překřičovat při rozhovoru s jakoukoli postavou, stává se hovor nepřehledný a mnohé z podstatného může zaniknout. Pokud potkáte nějaké NPC nebo PC nemusíte jej nutně pozdravit všichni.
- Během questu se snažte neběhat, nic Vám neuteče. Běh využívejte jen opravdu výjimečně např. v těchto případech – snažíte se dohonit partu, dostali jste se do boje, volíte útěk místo smrti, jste v časové tísni, je to součást questu atd…
- Snažte se chovat týmově, vzájemně si pomáhejte, používejte zdravý selský rozum, mnohdy rozum zvítězí nad silou i v na první pohled bezvýchodné situaci.
- Setkání s nepřátelskými (červenými) NPC nemusí nutně znamenat boj, když uvidíte hodně silnou postavu, na kterou si jen tak netroufáte bezhlavě neútočte, zkuste se s ní domluvit, DM Vás nechce pro svou zábavu jen tak pozabíjet a Vaše síly odhadnout většinou dokáže
- Do DM kanálu můžete psát, ale jen když potřebujete něco jako postava (chcete naslouchat za dveřmi, jestli neuslyšíte nějaké zvuky, atd.)
- Nebojte se využít hůlky a hodů na vlastnosti, persuade… hra se pak stává zajímavější… zároveň pokud jste tupá Ork vypadá zvláštně, pokud rozlousknete hádanku nad kterou Vaši přátelé – inteligentní kouzelníci, dumají již nějakou dobu, ač Vám to jako hráči přijde naprosto snadné.
- Pokud zemřete, nemusíte hned do Očistce. Většinou je nějaká možnost vzkříšení, i když nemáte v partě klerika, jen je třeba projevit nápaditost. Není však pravidlem, že po každém bezhlavém útoku na silné bestie, Vás bude DM zvedat, abyste dokončili jeho quest.
- Questy mají být především zábava, ale musíte počítat s tím, že jedna strana musí skoro vždy prohrát. Takže, když prostě občas umřete a budete muset přes Očistec, musíte se s tím smířit. Berte to jako hru a ne honbu z nuly na třicet za 5 dní.
- Nedivte se pokud nedostane každý člen party odměnu. Questy většinou zadávají NPC, kteří nemají bezedné truhly. Je jim jedno kolik Vás ten quest dělalo, a jaké jste měli náklady.
- Poměrně častá chyba je používání ooc mluvy (každý vidí že jsou lagy, že jste umřeli, že ta potvora je silná…..) kazí to dojem ze hry a bere nádech dobrodružství. Kazíte tím zábavu ostatním kolem sebe. Pokud to říci musíte, učiňte tak pro sebe, nebo svému kamarádovi pošlete Tell.
- Opatrně s „restováním“. Vypadá vrcholně trapně, když se po boji kouzelníci seberou a pelášej si o tři lokace jinam vyspat, aby byli i dál použitelní. Stejně tak na začátku questu se vám může klidně stát, že vás DM „nenechá“ odpočinout. Chápu že vykouzlený kouzelník se může zdát k ničemu, ale není to přeci o igms ale o hře. Osobně doporučuji vhodnou formou upozornit hned po zadání questu, že si potřebujete odpočinout, případně vám to DM může rozhovorem s NPC naznačit. Chodit odpočívat znovu V průběhu questu silně nedoporučuji.
- To samé platí o systému víry. Zde bych byl ještě přísnější a na rovinu vám řekl, ať na mši v kostele zapomenete, ledaže by vás quest NPC vyloženě instruovalo. Rozhodně nemám jako DMko zájem čekat několik herních hodin až započne/proběhne mše.
- Jste-li na questu, nepočítejte s tím, že na tom „vyděláte“. Nedávno se mi stalo, že parta místo aby počkala na odjezd lodí ze Stromořadu do Alicie, tak vytáhla šutráky návratu s tím „že jim to Zorathus proplatí“. To jistě uznáte, že je blbost. Jestliže v rámci questu pospícháte a víte že loď jede třeba až za půl dne, zkuste dojít do přístavu a oslovit nějakého kapitána s tím, jestli by nemohl vypravit speciální loď. Dáte tak možnost DMku zvážit jestli to je vhodné či nikoliv (například dopředu počítat s tím, že se v tom Stromořadu budete muset zdržet, má tam připraven třebas drobný vedlejší quest, či prostě jen uvítá víc času na přípravu další fáze hlavního questu).
- Buďte shovívavý. Mějte na paměti, že se může stát cokoliv a že i DMku hra padá, zvláště když je vás na questu jako much a v plném boostu. Proto když například hovoříte s jinak přátelským NPC, který na vás zcela nelogicky zaútočí v pulce vety a jednou ranou vás všechny pobije – zachovejte klid a jakkoliv událost nekomentujte. DMs už tak bude mít dost práce s tím, že mu hra spadla a NPC se mu „utrhlo“ a vás pozabíjelo. Skutečně mu nepomůžete tím, že budete ješté do toho nadávat „že co sem jako měl kua dělat? to je quest naho*no!“
- Když se stane, že na questu umřete nekomentujte to, jak řekl už Gerald nebo Dědek. Vyvarujte se i toho, abyste někomu tellovali o pomoc!
- Když se účastníte nějakého questu mějte na paměti, že nejste pouhými pasivními příjemci, ale aktivními spolutvořiteli questu společně s DM. DM reaguje a koriguje dějovou linku questu v souvislosti s vaším chováním. Takže v určitých mantinelech daných DM, můžete ovlivnit nejenom průběh, ale někdy i zvrátit quest ke zcela jinému cíli, než DM původně plánoval. Tím se stává quest zajímavější nejen pro vás, ale i pro DM.
- Komunikujte s DM a ovlivňujte quest nejenom pomocí různých hodů ale i dalších činností. Když jste např. za nějakými dveřmi napište *naslouchá pozorně za dveřmi*. Pokud si toho DM všimne určitě se vám dostane jeho reakce. Možností je nepřeberné množství a je jen na vás, zda je využijete.
- Když mluvíte s NPC mějte na paměti, že je třeba mluvit s ní relevantně jejímu postavení. Samozřejmě, že rysem vaší postavy může být drzé jednání a zpupnost, ale vše má své meze.