Takže v minulém článku jsem začal dávat nějaké konkrétní tipy pro hraní na tomto modulu. Když si to tak vezmu, kromě pár modulů, na které jsem se za ta léta jen tak připojil a zase odpojil, jsem hrál vlastně jen na 2: Na Demoně a na Kandelabrii II. Jeden z nejhlavnějších důvodů je ten, že moduly mají velká specifika a nějakou dobu to trvá, než člověk pochopí, jak na to. Abych to ostatním a hlavně začátečníkům trochu ulehčil, píšu takový návod na hru z pohledu hráče.
O čem vlastně je Demona
To je těžká a subjektivní otázka, ale pokusím se ji trochu rozvézt. Dá se rozpoznat několik oblastí, do kterých se může hráč vydat. Ono jich je ve skutečnosti ještě víc, ale ty základní řekněme že jsou:
- Craf – někteří hráči prostě milují dělat craft a potom obchodovat s ostatními a vyrábět pro ně věci.
- Dungeony solo – někteří hráči zase rádi zkouší zdolávat solo dungy
- Dungeony ve skupině – někteří hráči zase zásadně chodí dungy jen a pouze ve skupině ostatních, což je samozřejmě asi i nejzábavnější varianta, ale škoda že ne vždy se skupinku podaří poskládat
- Role play – někteří hráci zase preferují hru RP, píšou a vymýšlejí příběhy a vytvářejí tak důležitou nosnou atmosféru na modulu
- PvP, vzájemně soupeřící cechy, boj s ostatními hráči – tohle musím víc rozepsat
- WBéčka, DMka, správci modulu a další – některé lidi baví se o to všechno starat. Do této skupinky momentálně patřím trochu já tím, že píšu tento článek nebo vyrábím statistiku návštěvnosti modulu 🙂
- No a nejčastější jev je kombinace všeho uvedeného
Takže bod č. 5 jsem zvýraznil, protože v rámci něj bych chtěl dát takový užitečný tip. Ono NWN a vlastně vůbec D&D, ačkoliv umožňuje mnoho způsobů vyžití, tak boj je vlastně hodně o tom, že máte partu, ve které je zábava, a jdete s tou partou zdolávat dungeony.
Nepřátelé hráčů nejsou tak úplně jiní hráči, jako to bývá v jiných hrách. Nejde o to, že by na tom 5. bodě bylo něco špatně, jde spíše o to, že přílišné zaměření se na tuto oblast když stavíte postavičku, vám může znepříjemnit ty ostatní vyjmenované věci. A proč.
Jdeme stavět hraničáře a ať je nejsilnější do PvP
Takže jak už jsem řekl, na tom, že někdo chce hrát NWN aby dělal PvP nevidím nic špatného. Ostatně, sám jsem takové představy posledních 20 let měl. Pamatuju si, jak jsem hrával DOTU a LoL, které jsou vlastně jenom o tom, že 2 týmy hráčů proti sobě bojují na mapě.
Jednou na foru Kandelabrie II jsem četl rozvahy tamních hráčů ohledně toho, že hraničář je slabé povolání (což je takový evergreen asi všude 🙂 ) a potřeboval by vylepšit. Jeden zkušený hráč a DMko napsal, že to není pravda, protože hraničář si přece může vzít úhlavní nepřátele:
- Elfa, Člověka, Trpaslíka, Půlčíka, Půlorka, Gnoma
A potom na epickém levelu feat Bane of enemies, načež následně by hranda měl, cituji: „Velmi vysoký útok proti každému z nás“.
Noo, jenomže problém je v tom, že NWN není zdaleka jen o PvP a jak někdo by mohl říct, že ideální stav je mít partu a s ní obcházet dungy, načež v té partě vždycky někdo dělá vtípky, nebo někdo ve vtipné situaci umře atp. 🙂
Takže na Demoně a asi ani nikde jinde bych úplně nedoporučil dát hrandovi výše uvedená zaměření, protože si je potřebujete šetřit na npc, která se vyskytují v dungeonech. Typické doporučení je:
- Shapechangers, Dwarves, Undeads, Outsiders, Giants
To je trošku hodně velký rozdíl oproti tomu, co bylo doporučováno na foru Kandelabrie. Prostě když dáte hrandovi zaměření na ostatní hráče, tak opět hrozí, že si tak neužijete hru, protože se vám nebudou tak dobře chodit dungeony. A neužít si hru, to by byla škoda…
Na Kandelabrii jsem měl vyexpenou postavičku do 20. levelu a podle mě silná stránka Demony je mnohem pestřejší nabídka dungeonů, které často mají nějakou atmosféru a příběh a dá se jich točit na 9. levelu třeba 10.
Není to jen o hraničářovi
Teď jsem se tak zamýšlel nad tím, jaké další věci jsou užitečné do PvP, ale nejsou užitečné pro postavičku, která se vám dobře hraje. A napadla mě jedna: Klerda na melee. V minulém článku jsem na něj dával tip jako na super povolání pro začátečníka na Demoně.
Klerda na melee se umí hodně dobře boostnout, ale to trvá. Určitě mě v minulosti u takového povolání napadlo, že to není na PvP úplně super, protože když vás někdo zastihne nepřipraveného, tak je konec. A někdo jiný by tohle četl a hned by argumentoval, že klerda má přece implozi. A pak by se rozbouřila debata na téma nejlepší klerda do PvP. A diskutovalo by se a diskutovalo.
Až nakonec by někdo přišel s buildem Zen Archera, který má přímo v rejstříku uvedeno, že DC imploze je 42! No na takového klerdu by si jen tak někdo netroufl! Ale co když se klerda vrací zrovna z dungeonu a kouzla mu došla, nebo nemá žádnou implozi naspanou. A diskutovalo by se a diskutovalo.
Zen archer
Jak už jsem říkal, někdo by kvůli implozi stavěl Zen Archera. Když se podívám do rejstříku, vidím že jeden build Zen Archera nemá kvůli vymaxování DC imploze zaměření na luk, ani feat na kritický s lukem, druhý build to zase má, ale neumí si odemykat poklady. No co si mám vybrat.
Navíc já ho jednou před asi 14 lety jel, a oproti klerdovi na melee (kterého jsem poprvé zkusil teprve před rokem) měl takové trable:
- Musíte shánět šípy
- Máte malou sílu
- Musíte nosit těžký full plate
- Inventář máte plný těžkých bylin (protože klerda je samozřejmě zásadně alchymista 🙂 )
A tohle všechno dohromady znamenalo, že snadno trpěl na přetížení. Na přetížení trpí i můj klerda na melee, kterého mám momentálně na 20. levelu, a to navzdory tomu, že na něm mám spoustu předmětů zvyšujících sílu. (protože se samozřejmě jede přes sílu)
Ale počkat!
Já tady vůbec nechci tvrdit, že by na Zen archerovi bylo něco špatně – podle mě je to jeden z nej buildů co se dá postavit. Jenže. Nedoporučuju ho jet, stejně jako další věci, jenom proto, že budete mít silnou DC imploze. To je ta pointa.
Totiž, problém není v Zen Archerovi, to je ostatně dobrý build který má spoustu kouzel a je dobrý support do party, problém je spíše v tom mindsetu jet nějaký build proto, protože je dobrý do PvP, a ne proto že vás s ním potom reálná podoba hry baví!
A ač jsou možnosti různé, na Demoně asi většinu hráčů vč. mě baví chodit dungeony a jak už jsem řekl, myslím že oproti Kandelabrii je tohle Demonina silná stránka.
Ačkoliv jsem na KII nehrál dlouho, domnívám se, že historicky vedoucí modulu Demony se více zaměřovali na to, aby hráčům připravili zábavné dungeony, než na to, aby v modulu existovaly různé navzájem bojující frakce a na to navázané systémy. A nakolik navzájem bojující frakce zní hodně zajímavě, nějak se stalo, že na KII už moc lidí nehraje. A ač se mi na KII nehrálo špatně, z nějakého důvodu tam měli Wipy a to znamená, že se asi něco nedařilo ideálna naladit.
U Demony vím, že i za dalších 10 let, když dostanu chuť si zahrát, můžu tam přijít, a i když zrovna nebude sezóna, kdy hraje ve špičce 25 lidí, tak si budu moct znovu, třeba i častokrát solo nebo jen s někým, projít kvalitní dungy, které jsem hrával už před 20 lety.
Mindset co nejrychleji udělat 30. level
Tak a dostávám se do cíle a ten by se dal označit jako svým způsobem „úzkoprsé expení postavičky“. Někdo to dělá a někdy si myslím, že moduly k tomu hráče, snad častokrát nechtěně, motivují.
Tak předně, já vím, že někdo si chce co nejrychleji naexpit novou postavičku, protože na 30. levelu je parta hráčů, kteří spolu hrají RP a chodí dungeony. Nechci říct, že je to špatně – já si myslím, že cokoliv hráče baví a způsobí, že hraje a je ve hře, tak je to v pořádku.
Já mezi ně nepatřím, protože historicky mě úzkoprsé expení přestalo bavit (a ještě je problém další a horší – dojde zlato) a nejsem ten typ, co se jakože „kousne“, nějak to obcházení nějakého jednoho dungeonu pořád dokola vydrží, a po několika týdnech takového postupu udělá vytoužený 30. level. A nebo v případě KII udělá 40. level a konečně je „King modulu“.
Chtěl jsem spíše začínajícím hráčům ukázat, že pokud to tak udělají, má tento postup řadu nevýhod. A to může novému hráči zkazit hru. A to by byla… škoda.
Dojde vám zlato
Pokud se necháte svést a naběhnete na vlnu točení stejných dungeonů pořád dokola, může (a taky nemusí) se vám stát jedna nepříjemná věc. Dojde vám zlato a pak, na určitém levelu, se jakoby „šprajcnete“. A co to znamená?
No to znamená, že se octnete třeba na levelu 12-20 a nemáte dostatečně zlata a ani výbavu na to, abyste na tomto levelu uspokojivě zvládali dungeony. Dostáváte pecky od NPC, tím se musíte hodně léčit a lektvary stojí zlato.
Když totiž točíte dokola jen ten stejný dung (což typicky jsou krysáci), tak truhlice je v něm pořád vybraná. Oproti tomu když třeba zůstanete nějaký čas na 9. můžete s dobrým buildem točit klidně 7 dungeonů solo (ale lepší je samořejmě s někým) a řekněme že až 6 dungeonů navíc pokud seženete partu.
Někteří hráči jsou hodně zkušení a nějak to vždycky udělají, že jim zlato nedojde, ale já znám jen pár legálních metod:
- Sbírat bylinky a ty prodávat – pokud vás to baví, proč ne, ale pokud vás to nebaví, možná není od věci se zamyslet, proč teda točíte pořád dokola stejný dung
- Udělat si craft – takže točíte pořád dokola stejné dungy, nějak vám ta monotónnost nevadí, a souběžně s tím vám nevadí investovat opravdu hodně času do craftu
- Sbírat bylinky, vařit lekvary a ty prodávat a užívat – základní lektvary třeba pro léčení není moc těžké odhalit, a z čeho vařit neumíte, to dobře prodáte – zkušení alchymisti jsou totiž leniví 🙂
- Chodit dungeony vždycky jen a pouze s partou a v té partě se držet spíše opodál
- Chybí textVzít si překlenovací hypoúvěr od lišky
Proto se hodí postavička, která umí alespoň trochu odemykat zámky – což jsou dexovky, jako třeba monk, nebo třeba právě klerik. Některé vybrané truhly si však odemkne jen zloděj – ale čistý zloděj se zase, podle mě, nehraje tak snadno solo. Optejte se na Discordu.
Na konec příběh
Zrovna před rokem jsem na Demoně potkal hráče, jehož přezdívku jsem si dobře pamatoval ještě snad z Gameparku. Vracel se snad po 15 letech. Poznal jsem, že je hodně zkušený hráč, protože měl několik postaviček na levelech 25 – 30.
Rozjížděli jsme zrovna společně nové postavičky. Když jsme občas chodili dungy, zjistil jsem, že nakolik zjevně kdysi hrál Demona opravdu hodně a o dost víc než já, tak pořád dokola točil krysáky. Tou dobou, poučen z předchozích nezdarů, jsem dal na hráče, co mi poradili (a pomohli), se s postavičkou držet na nižších levelech a shromažďovat dobrou výbavu, aby se mi potom na vyšších levelech opět dobře hrálo. (a nestalo se mi to, co už v minulosti několikrát, vč. KII – že se šprajcnu na nějakém levelu)
Na Demoně existuje pro max 12. level dungeon, který se jmenuje Doupě jáma, a je schovaný v lese. Kdysi hodně dávno, když mi bylo 15 (a ještě jsem nevěděl která bije), jsem v něm byl s partou, protože jsem byl historicky rovněž stržen tou vlnou točit zejména krysáky. Našel jsem na Discordu hráče Hiosu (tímto ho zdravím), který mě snad po 15 letech tím dungem provedl a já jsem si ho pak několikrát prošel s klerdou na 12. levelu.
Onen hráč ten dung neznal a nevěděl, kde je, podobně, jako já, a to navzdory tomu, že Demonu hodně hrál.
A smysl toho příběhu je: Zvažte, jestli opravdu chcete úzkoprse točit stejné dungy pořád dokola, protože prodle mě to není úplně ta nejlepší varianta.
Komentáře povoleny