Tak to vypadá, že jsem už skoro přes čtyři měsíce neudělal, žádný pořádný rozhovor. Abych to trochu napravil, rozhodl jsem se udělat takový malý pokec se současným WB na Dragon Hammeru. Ti co hrají na DH ho jistě dobře znají, pro ty co ho moc neznají, prozradím že pochází ze Slovenska a jak za chvilku zjistíte jeho odpovědi jsem přeložil tak trochu do češtiny. Takže pokud vás zajímá jak se staví perzistentní Neverwinter Nights RP svět “Dragon Hammer“, pak si klikněte na “Více“ a přečtěte si tento rozhovor.
Jindragon: Pro ty co tě neznají můžeš stručně shrnout tvoji NWN historii a současnost?
Dragoo: Samozřejmě. NWNku se věnuji už přibližně 4 roky, s toho 2 roky aktivně hrajem online. Před zhruba čtyřmi roky jsem začal hrát na Demone, netrvalo to tehdy dlouho, a kvůli nutnosti vlastnit i datadisky, které jsem v té době neměl, jsem byl nucený přestat hrát. Myslím že to bylo zrovna před dvěmi roky když jsem se dostal na Demonu znovu a prakticky jen tam jsem aktivně hrál skoro rok a půl. Potom jsem už přešel k Dragon Hammeru a u něho jsem zůstal.
Jindragon: Vzpomínáš si na první den na Dragon Hammeru? Co se ti nejvíc na tom modulu líbilo?
Dragoo: V první den na Dragon Hammru, se mi asi nejvíce líbil questík, který dělal ještě tehdejší DM Nightlight, při kterém sebral skupinku hráčů a všecky nás vzal na nějakou výpravu, kde se hledali jakýsi Niektoriaky. Při putování po Dračích Horách a Dračím předhoří jsem si uvědomil jak je tento modul rozsáhlý a komplexní. Bylo to, řekl bych příjemné přivítání.
Jindragon: Za jakou postavu si tenkrát hrál a jak si tvoje postava vedla v tomto questu?
Dragoo: Postavička s kterou jsem byl v tom questě se jmenovala Dragoo de Kordan, je to takový hodný bojovník a ochránce zákona. Tehdy to bylo tak, že moje postavička přicestovala na ostrov z daleka a moc to tam nepoznala, takže při tom questě více-méně zmateně následoval družinu, jen občas něco řekla a když jsme střetli s nějakými příšerkami, tak se moc nehrnul do útoku.
Jindragon: Jaký je teď DH, když ho porovnáš s DH na který si kdysi připlul s tvým Dragem?
Dragoo: Teď ho už poznám samozřejmě více, avšak je to tak komplexní modul, že v něm stále ještě nepoznám úplně každý kout.
Jindragon: No a co se od té doby nejvíce změnilo?
Dragoo: Změn od té doby je celá řada, když bych to shrnul, tak především přechod z CEP 1.68 na CEP 2.0, rozšíření craftu(řemesel), bylo opraveno velké množství chyb, přidaly se další herní možnosti a nástroje pro DM a hráče a hromada dalších maličkostí.
Jindragon: Hraješ stále na DH za svojí postavu, nebo se jen věnuješ DMkování a tvorbě světa?
Dragoo: Samozřejmě stále s ní hraji a přitom se věnuji hlavně tvorbě, DMkování je u mně skoro taková bokovka. Jsem prostě duchem víc vývojář.
Jindragon: Jak si se skamarádil s toolsetem? Byla to legrace nebo jste spolu chvilku bojovali?
Dragoo: Bojování naštěstí nebylo, jsem typ člověka co se podívá na nějaký software a prostě zkouší co všecko s tím lze udělat.. Tak jsem si začal vytvářet nějaké NPCcčka, předměty a takové ty jednoduché věci. Nejdříve jsem začal zkoumat jak fungují rozhovory, journal(deník) nebo frakce a právě při rozhovorech sem poprvé začal dělat nějaké jednoduché pokusy se scripty. Prakticky skriptování mě drží ve hře nejdéle a stále se zkouším vymýšlet nějaké zajímavé věci.
Jindragon: Na jaký herní systém, který si naskriptoval pro DH si nejvíce hrdý?
Dragoo: Zatím asi na můj poslední výtvor, systém osazování předmětů drahokamy. A možná pro DMka systém vnitřně herního řadění BANů.
Jindragon: Můžeš prosím tyto herní systémy trochu víc popsat?
Dragoo: Jistě. Systém osazování předmětů drahokamy jsem se snažil vytvořit velmi flexibilně, je zpracovaný tak, že je do něho možno přidat jakýkoliv předmět jako je drahokam a nebo předmět do kterého je možno drahokam osadit. Tím myslím jakýkoliv předmět i z původní palety NWN. Všecky vlastnosti pro osazení se definují v OnLoad skriptě, přičemž je možné definovat 4 velkosti drahokamů a 6 typů předmětů pro osazení (zbraně, zbroje atp.). Systém z definicí automaticky vygeneruje zařádění do pokladů podle 4 velkostí. Tak jistě je možné v tomto systému vybrat drahokamy už osazené v předmětech přičemž je drahokam hráčovi vrácený a z předmětu je odstraněný jen seznam vlastností přidaných vybraným předmětem.
Dragoo: K systému vnitřně herního řadění BANů mě vedli hlavně okolnosti, při kterých jsme nemohli standardní cestou udělovat zákaz vstupu hráčům do modul. Proto jsem prakticky všecko to co dokáže standardní zákaz vstupu řiditelný přímo serverovou aplikací, přenesl do hry. DM má nástroj, kterým označí hráče, v tomto momentě se hráč klidně může odlognout, protože nástroj si zapamatuje k němu všecko co potřebuje. DM už jen potom vyplní čas vypršení banu a nastaví zda chce dotyčnému hráčovi udělit ban na jakoukoliv z vlastností: účet, ip, adresu, cd klíč.
Jindragon: Máte na DH hodně zlobivé hráče, že je potřeba na ně takový bič?
Dragoo: Ne vůbec, prakticky hráči na DH jsou velice disciplinovaný, ale bohužel se najdou i hráči, kterých nepustí ta chuť podvádět.
Jindragon: DH je asi RP server že? Jaká jsou pravidla pro hráč co se týče stylu hrani na DH?
Dragoo: Ano, Dragon Hammer je prioritně RP server, avšak vždy se najdou lidé, kteří ještě nejsou tak úplně sžitý s pojmem hrát RP postavičku. Takže ne-RP hra je také tolerována, ale též odsuď-podsuď. Hráči by se měli na serveru, pokud je to možné, snažit hrát RP a pokud je to možné se co nejvíce vyvarovat OOC řečí a omezovat ji jen na “tell“ kanál. Když jsem občas přihlášený jako DMko a vidím nějaké postavy, které se snaží hrát RP, tak je odměním hromadou čerstvých xpéček.
Jindragon: Můžeš prosím popsat nějaký příklad stylu hraní postavy, který již na DH tolerován není?
Dragoo: Například bezduché vraždění hráčů bez jakékoliv naděje na nějaké RP vysvětlení, a nebo jen takové obyčejné postávání a přemění hry na hromadný chat, tedy když hráči píší jen OOC a nic jiného nedělají.
Jindragon: Popíšeš nám tu prosím trochu nejlepší RP hru, kterou si na DH zažil?
Dragoo: Je těžké vzpomenout si na nejlepší, nebo za těch pár měsíců jsem toho zažil už mnoho. Možná nejlepší RP hra byla když jsme ještě velice dávno vyrazili jako hráči s malou skupinkou prozkoumat Dračí hory, celý čas od začátku do konce to bylo hlavně RP putování po krajině, objevování neznámých míst a bojování z minotaurmi. Tehdy nám zabili jednoho člena družiny a my jsme se potom vydali do města hledat někoho, kdo mu bude schopný pomoc. Nakonec jsme na to najali drowku z podtemna a zaplatili jsme ji za to, tehdy pro nás velmi dost zlaťáků. Byl to krásný příklad toho jak si skupina obyčejných hráčů umí vytvořit nádhernou zápletku.
Jindragon: Vrátíme se k tvorbě, WB je asi hodiny a hodiny zabořený v toolsetu, kolik času ti to scriptovani zabere?
Dragoo: Ano je to pravda že tvorba v toolsetě zabere skutečně celé hodiny. Ale je to variabilní někdy dělám jen malé úpravy nějakých chyb, otestuji modul a dám to na server jako prioritní update, někdy, když mám v hlavě nejakou užasnu představu, sem schopný při toolsete sedět i celý den. Ostatně, celkové testování DHčka lokálně bývá při složitějších systémech zdlouhavé, když samotný modul se na mém notebooku inicializuje zhruba 4 až 5 minut a vždy po každé změně musím znovu vypínat a zapínat můj testovací server. O dlouhých ukládání modulu a překompilování skriptů ani radši nehovořím.
Jindragon: Jaký problém ti zabral nejvíce času?
Dragoo: Myslím že celkově ze všeho co jsem kdy pro DH skriptoval mi nejvíc času zabralo vytvoření systému odebírání drahokamů zasazených do předmětů. Debugoval a snažil jsem se problém v něm opravit asi 4 hodiny, přičemž se to nepodařilo a nakonec jsem to z nechutí vzdal. Nakonec jsem vymyslel řešení až někdy večír při hraní a další den jsem ho implementoval a od té doby je tento systém plně funkční.
Jindragon: Co tě na tom scriptování tak baví? Tolik času to sežere, vyplatí se to vůbec?
Dragoo: Nejvíc mě na tom baví pokoušet se vymýšlet a implementovat zdánlivě nemožné věci. I když ne vždy úspěšně.
Jindragon: Možná bude číst tento rozhovor někdo, kdo chce začít scriptovat v NWN toolsetu. Co by si mu doporučil? Jak má začít a před čím by si ho varoval?
Dragoo: Tak, za prvé bych sem takovému člověku doporučil nastudovat si něco o základech syntaxe jazyka C, jelikož skriptovací jazyk NWN používá podobný syntaktický model. A potom, postupně zkoušet jednoduché věci, seznamovat se s tím jak fungují události a jak získávat událostní vstupy, tj. objekty, předměty či jiné hodnoty vstupu. Osobně jsem začínal se zařazením akcí do pořadníků akcí pro NPC, tedy AssignCommand() funkce. Tam člověk výborně uvidí jak fungují základy sekvenčního vykonávání nějakých operací. Potom by mohli přejít na věci jako jsou zjišťování stavových hodnot objektů, například počet zkušeností bytosti, poloha objektu, jméno objektu, základné vlastnosti, skilly atp. a pak také jak funguje zapisování a čtení lokálních proměnných do a z objektů. Pro začátečníky v toolsetě jsem před časem napsal pár tutorialů o skriptování, které jsou uveřejněné na foru Dragon Hammeru, takže se můžete i tam podívat jak na to.
Jindragon: Proč tě, po takové době, hraní s NWN stále baví? V čem je tato hra jiná než ostatní?
Dragoo: Celkově tvorba v NWN mě nejvíc baví asi kvůli možnosti téměř plnohodnotného skriptovaní, i když u toho skriptovanie by jsem si dokázal představit daleko lepší zpracování. Prakticky, jediná další hra, kterou jsem se kdy v takovémto rozsahu jako teď NWNku věnoval, je starý Half-life, ten snad pozná každý hráč počítačových her. V něm jsem několik roků vytvářel mapy a psal tutoriály pro ostatní nadějné leveldesignery, ale na rozdíl od NWN jsem v něm velmi obtížně realizoval věci, které díky skriptování v NWN zvládnu na pár řádků.
Jindragon: Představ si že jsem hráč, který se rozhoduje hrát na nějakém PW NWN světě. Čím by si ho nalákal, aby šel hrát na DH?
Dragoo: Dragon Hammer je velmi rozsáhlí modul, ne jen v počtu oblastí kterých je už asi 550, ale i komplexností craftu, v kterém u nás každá postava může dělat tu činnost, která se ji nejvíce líbí, teda ne len jedno řemeslo, ale třena i všechny. Modul podporuje celou řadu subras jak pro postavy z povrchu tak pro postavy z podtemna, které rozšiřují postavu o zvýšené body vlastností či přidávané featy a kouzla. Stejně tak už jednou tu zmíněný systém osazování drahokamů do předmětů, díky kterému si hráči můžou vylepšovat téměř všechno ze svého vybavení. A také bych rád zdůraznil častou přítomnost DM ve hře, kteří se vždy snaží udělat nějaký skupinový quest, do kterého se zapojuje více hráčů.
Jindragon: No a poslední otázka. Co by udělala tvoje postava “Dragoo“, kdyby potkal skupinku loup1eživých orků, kteří by ji slušné požádali (s klackem v ruce) a pár zlaťáků?
Dragoo: No, nejprve by jsem se to asi snažil nějak urovnat, stáhnul bych se do zadu a pozoroval bych skupinku orků, abych zjistil, kde mají brloh a potom podniknul nějaké kroky na zatrhnutí zločinnosti. Ale v případě, že by to po dobrém nešlo, vysvětlil bych jim to svým mečem, posledního bych chytil a zkusil z něho vymlátit, kde je ten brloh a zbytek loupežnické skupiny. Ale nešlo by mu o to obohatit se z lupu těchto loupežníků, ale jen o to abych zabezpečil spravedlnost.