Rozhovor s WB kucikem

Po dvouroční přestávce vám přináším další rozhovor s tvůrcem NWN světů. Tentokrát jsem hodil přes ICQ kanál asi dvouhodinový pokec s jedním z tvůrců NWN perzistentního světa Thalie. Pokud vás zajímají moje inteligentní otázky zkuste si přečíst tento článek. Takže tady to máte, rozhovor s WB kucikem a hráčem Thalie.

Jindragon: Pro ty co tě neznají můžeš stručně shrnout tvoji NWN historii?
kucik: K Neverwinteru jsem přičuchnul tuším někdy v roce 2006, pokud mluvím o multiplayer shardech. Tenkrát mě kamarád dotlačil na Equilibrii, která tak nějak splňovala, co jsem si představoval pod pojmem RP hraní.

Jindragon: Hrál si RPG fantasy hry už někdy předtím?
kucik: V podstatě vůbec. Papírové DnD mě nikdy nelákalo a k ničemu podobnému jsem se pořádně nedostal.

Jindragon: Co tě tedy k NWN přitáhlo?
kucik: Zvědavost a tenkrát přebytek volného času. Dlouho jsem si chtěl zkusit nějaké ty online světy, ale do té doby mě nic neoslovilo.

Jindragon: Na jakých NWN světech si hrál a proč si nakonec zakotvil na Thalii?
kucik: Jak už jsem psal, hrál jsem na Equilibrii, kterou jsem kvůli jistým neshodám opustil, pak jsem chvilku bloumal po české NWN scéně. Napřed mi byla doporučena Thalie, kde jsem chvilku hrál, posléze jsem lehce nakouknul na DH, Demonu a Kandelabrii. Jenže nic mě tak nějak neoslovilo. Jednoduše jsem byl zvyklý na jiný styl hry. Pak se přiblížil wipe na Thalii a já jsem se rozhodl, že pokud neexistuje svět na kterém bych si dobře zahrál, je třeba ho prostě postavit a začal jsem pomalu pomáhat s tvorbou Thalie.

Jindragon: Takže se z tebe stal WB, jak tato změna ovlivnila tvoje hraní? Hraješ si ještě na Thalli, nebo už jen tvoříš?
kucik: Než jsem začal dělat WB, tak jsem na Thalii několik měsíců hrál, ale tou dobou mě hraní pomalu přestávalo bavit. Současně s tím, když jsem na Thalii začal pracovat jsem prakticky přestal hrát. Jednak začalo být strašně málo času a pak mě to už prostě tolik nebavilo a mnohem raději jsem sledoval, jak svět vzniká a roste. Teď jsem po dlouhé době zase začal hrát, což je trochu problém, protože to žere vážně spoustu času. Za to můžu nadávat několika výborným hráčům, které jsem v poslední době poznal a kvůli kterým mě to zase tak nějak chytlo.

Jindragon: Co tě na tvorbě NWN světů, nejvíce baví?
kucik: Baví mě dělat věci, o kterých se říká, že udělat nejdou. Což je samozřejmě taková malá masáž pro ego. Baví mě posouvat hranice a hlavně mě baví dělat věci s tím, že z toho bude mít někdo radost a že mu to prostě zpříjemní hru.

Jindragon: Takže také očekáváš nějakou malou pochvalu a uznání od hráčů?
kucik: Jasně, tak bez zpětný vazby to asi nejde dělat. Nedá se říct, že bych to očekával, ale potěší to vždycky.

Jindragon: Na naší malé NWN scéně jsou jen čtyři úspěšné NWN servery, tedy když to beru z pohledu návštěvnosti. Mezi tyto servery patři i Thalie, čím si vysvětluješ úspěšnost těchto serveru?
kucik: Každý server má něco. Nechci se pouštět do rozboru jednotlivých světů, protože na nich nehraji a nevím o nich tolik, abych nevařil z vody. Část hráčů jsou jednoduše takoví ti skalní příznivci, kteří mají na serveru dobré kamarády a nikdy by mu ,,nebyli nevěrní“. Zbytek prostě hledá to, co mu nejvíce vyhovuje. V některých případech hrají tam, kde prostě ještě nemají ban . A proč jsou úspěšné právě tyhle čtyři servery? Asi protože se jim stále někdo aktivně věnuje. Dobrý server dělají majoritně dobří hráči a pokud se takoví někde sejdou, zákonitě se kolem nich začnou nabalovat další.

Jindragon: A co Thalie? Tu znáš velmi dobře, co jí dělá tak výjimečnou?
kucik: Výjimečná asi není to slovo, které bych použil. (Asi bych nebyl dobrým reklamním agentem). Na Thalii se mi jednoduše líbí přístup, jaký k sobě lidi mají. Nikdo si nehraje na boha, nebo se nesnaží tvářit, že sežral všechnu moudrost světa. Není rozdíl mezi lidmi, kteří svět staví, spravují a mezi těmi, kteří ho oživují svou přítomností. To je jedna stránka věci. Přátelský přístup, ale samozřejmě nezaručí server plný hráčů . Thalie se taky, myslím, neztrácí mezi ostatními po technické stránce. Navíc je to dle mých odhadů do rozlohy asi největší český server (i když často to počítám spíš za negativní vlastnost). A samozřejmě jde taky o práci DM, mezi kterými máme jak lidi, kteří jsou na české NWN scéně spoustu let a vědí co dělají, tak někdy i nováčky.

Jindragon: Tvůrci NWN se většinou dělí na scriptery, tvůrce lokace, questů a zápletek. Jaké je tvoje zaměření?
kucik: Já dělám prakticky jen a pouze scripty. Na tvoření lokací jsem nikdy neměl tu trpělivost. Výjimečně, pokud není zbytí udělám nějakou lokaci.

Jindragon: Na jaké dílo, které si vytvořil si nejvíce hrdý?
kucik: Asi wrapper persistence. Zabralo to sice dost času, ale když se na tu knihovnu podívám, tak vím, že ať ji nasadím kamkoliv, prostě bude fungovat.

Jindragon: Můžeš ten systém trochu více popsat?
kucik: Není moc o čem psát. Je to kombinace nwn scriptů a preloadovaných knihoven do nwnserveru, které dokáží bezpečně rozložit na parametry a poté znovu vytvořit jakýkoliv předmět, ať už byl vytvořen jakkoliv. K tomu samozřejmě databáze navržena tak, že v současnosti server nepociťuje prakticky žádnou zátěž z téhle knihovny s ohledem na to, co všechno ji používá.

Jindragon: Co je největší noční můrou WB?
kucik: Asi pády serveru z nezjistitelných důvodů. S tím jsme si užili.

Jindragon: Můžeš nám prozradit na čem teď pracuješ a co se na hráče Thalie chystá?
kucik: Aktuálně relativně drobnosti. Dodělání nějakých propriet pro CEP zbraně, nějaké starší chybky a tak. Chystáme docela výrazné změny ve světě, ale vzhledem k odhadům práce je dost brzo, než abych řekl co přesně. Snad mluvím za všechny, když řeknu, že nebudeme slibovat, co ještě nemáme hotové.

Jindragon: Můžeš vybrat jeden nebo více herních systémů Thalie, které dělají modul nejvíce hratelný?
kucik: Systému? Asi ne. Co dělá modul hratelný je podle mého názoru jednoduše volnost, která se hráči nabízí. Může někde dřepět s partou, když má kecavou, může si jít někam mlátit potvoru a nebo craftit, když nemá na nikoho náladu. O tom tenhle svět je asi nejvíc. Co bych asi vyzdvihnul je zpracování příběhu na pozadí a historie světa, které se stále doplňuje.

Jindragon: Co je živou vodou NWN české komunity? Myslíš že by se fanoušci NWN světů měli pouštět do zakládání nových světů nebo pomoc těm už zavedeným?
kucik: Z mého pohledu nemá moc smysl stavět si nový svět. Ano, taky jsme o tom kdysi přemýšleli, ale je to šílená práce. Asi nejlepší alternativa v tomhle směru je vzít hotový modul z vaultu a do upravit si ho. Myslím si, že nejtěžší je ale získat dobrou hráčskou základnu. Nikdo asi nevydrží dlouho hrát na prázdném serveru a cokoliv bude začínat, bude to mít v dnešní době strašně těžký. Nu… prostě je podle mého soudu vždycky lepší snažit se dotáhnout k dokonalosti dva světy, než jich mít paralelně polo rozdělaných osm.

Jindragon: Pokud by někdo chtěl něco zkusit scriptovat v NWN Toolsetu, co by si mu doporučil? Jak začít?
kucik: Prostě se do toho pustit, zkoušet a zkoušet. Jiná rada asi není. Rád pomůžu vždycky, když se na mě někdo obrací s nějakým dotazem, ale vždycky je nutný osahat si to sám. Samozřejmě nástroje jako nwnlexicon, wikina a nwnexplorer jsou těžko postradatelné.

Jindragon: Čím by si nalákal nového hráče, který se rozhoduje hrát na nějakém PW NWN světě, aby šel hrát na Thalii?
kucik: Řekl bych mu, ať to prostě zkusí. Proč Thalii? Protože si tam zahraje RolePlay, pokud chce. Protože přestože jde o frakční svět, nemusí se tam bát Player Killeru. Protože tam máme unikátně vytvořený craft. Protože fakt může ovlivňovat dění ve světě. Protože si tam DM nemastěj ego na hráčích. Protože si tam jednoduše zahraje bez nějakých stresů.

Jindragon: A poslední otázka. Kdyby si měl kouzelnou hůlku, co by si na Thalii změnil nebo přidal? A nebo co by si změnil na NWN?
kucik: Přidal bych víc DMek a WB, abych netrávil v toolu tolik času.

Napsat komentář