Tak a mám tu pro vás další rozhovor a tentokrát s opravdovou legendou naší malé NWN komunity. Ano správně hádáte, donutil jsem pod malým nátlakem k pokecu velkého FenSaLira zakladatele z jednoho nejúspěšnějších modulů u nás. Kandelabrie se dlouhodobě pohybuje na druhém místě návštěvnosti CZ a SK NWN serverů, pokud vás zajímá zákulisí vývoje tak úspěšného PW světa, přečtěte si bez váhání tento malý rozhovor s mistrem Wbéčkem.
Jindragon: Kandelabrie je jeden z těch starších modulů v naší české a slovenské komunitě. Dnešní hráči asi už nevědí jak tento modul vznikl. Můžeš nám prozradit jak to tenkrát bylo při zakládání Kandelabrie?
FenSaLir: No z počátku byla Kandelabrie určena čistě jen pro místní freenet síť, kde jsme se s kdejakejma pajzlama a elfama docela pěkně vyblbli. Hrávalo tam celkem 15 lidí, bylo to velmi personální. Vývoj však chtěl aby Kandelabrii našlo i více lidí tak jsme zařídili první server, který docela dlouhou dobu vydržel, myslím že celý první věk. Modul je umístěn od těch dob na kvalitním hostingu na páteři a tím pádem se nám od těch dob leccos přihodilo a Kandelabrii navštívilo spousta zajímavých charakterů.
Jindragon: Kandelabrie vznikla někdy v roce 2004, je to tak? Jak se od té chvíle změnila? Je taková jakou jsi si ji vysnil, když si na ní začal dělat?
FenSaLir: Je to tak, někdy začátkem roku byla první trocha hratelná verze pro bandu divochů. Pro českou komunitu se dveře Kandelabrie otevřely myslím někdy v červnu. Změn bylo mnoho, jak už to na světě bývá. Změnilo se téměř vše během těch třech let. A jestli je taková jakou jsem si vysnil ? Ano, dá se říci ano. Vysnil jsem si sice více , ale na to mi nestíhají prstíky …
Jindragon: Co bylo na stavbě Kandelabrie nejtěžší?
FenSaLir: No to asi jednoznačně ATSko, což je systém řemesel. ATS je dobrý polotovar, ale na uvaření hostiny je třeba vynaložit spousty práce a energie.
Jindragon: Co ti NWN za ty tři roky dalo a naopak vzalo?
FenSaLir: Tak začal bych tím co vzalo :). NWN mi vzalo všechen čas, dost často jsem to až moc přeháněl, ale pomalu už spěji k NWN penzi. A dalo mi to samozřejmě radost, celé to bylo a je pro radost a doufám, že nejen pro mě.
Jindragon: Když by za tebou přišel hráč a požádal by tě o radu jak se stát WBéčkem NWN, odrazoval by si ho nebo by si ho podpořil. Co by si mu doporučil a před čím by si ho varoval?
FenSaLir: No určitě bych ho podpořil v tom co chce sám dělat, pokud se někdo rozhodne dělat WB, tak jen směle do toho a půl je hotovo. Zápal je to co žene kupředu, je to s dobrou představivostí polovina úspěchu. A pokud to z někoho musí jít ven tak se to musí holt pustit. Varovat můžu maximálně před nekonečnými nocemi strávenými v toolsetu a nepochopením od nejbližších.
Jindragon: Hraješ nebo hrál jsi někdy ve svém modulu a jaké pocity si přitom měl? Co tě nejvíc na tvorbě světa tak baví, že si u toho vydržel tak dlouhou dobu?
FenSaLir: Tak hrával jsem velmi často, později často, poté jsem hrával, no a teď už nehraji. Jak jsem už povídal, zpočátku to bylo velmi osobní všichni jsme se dobře znali a bylo to opravdu dobré nahrazení „papírového tatínka“. Bylo to vždy o pestrém příběhu pro pár nadšenců. Ale zážitky jsou perfektní, často se za břicho popadám, když projíždím různé „fotky“ z dobrodružství. A zážitky třebas z bitvy prvního věku, kdy měli obyvatele Kandelabrie na kahánku, prostě nejde zapomenout. Já jsem si vždy kreslil mapy a nákresy, dělal jsem PJ (pána jeskyně) v dobách Dračího Doupěte, tak jsem přirozeným vývinem dospěl i k tvorbě modulu pro NWN. Pro mě to je někdy zábava, ale často už jen práce. Vydržel jsem tak dlouho dokud jsem měl zapálení a nápady a hlavně čas. Dneska bohužel nemám už ani jedno. A co říci na to proč …. Je to DROGA :).
Jindragon: Tvorba světů zahrnuje mnoho věcí od tvorby lokací, scriptování, tvorby dialogu po tvorbu questu atd. Každému WB jde něco jiného. Jsi univerzální WB, kterému jde všechno nebo máš nějakou specialitku která tě nejvíce baví a myslíš si, že jsi v ní opravdu dobrý.
FenSaLir: Já jsem bohužel dlouho na Kandelabrii dělal sám, což bych řekl, mě předurčilo k univerzálnímu WB, ale časem přišli kluci šikovný a náš kroužek se pěkně rozrostl a každý pěkně tahá pilku. Já osobně preferuji tvorbu lokací.
Jindragon: Která lokace se ti podle tebe povedla nejvíce, tedy kterou by si se nestyděl vystavit na NWN Vaultu?
FenSaLir: No mezi jednu z nejlepších prací co znají hráči považuji asi Železnou věž, je to takový pěkný celek, kde je třeba skloubit jak sílu a odolnost tak i mrštnost a trpělivost jinač se věž může proměnit v hrobku. Docela jsem se tam vyblbnul. Jednou z nejlepších věcí však byla moje, bohužel nikdy nezveřejněná pyramida, která byla natolik magická že ji neunesl ani můj harddisk. Byla stavěná především na velmi silné postavy (PB) a možná můžou být všichni hráči Kandelabrie rádi, že nebyla ještě nalezena, protože to byl výkvět podlosti hádanek a PB pastí. Bohužel nevím na co jsem myslel, když jsem to mazal. Nic podobného se mi už nikdy dohromady dát nedalo :).
Jindragon: Dokážeš stručně popsat jak by měla podle tvých představ vypadat kvalitní lokace a jaké předpoklady musí mít WBéčko proto, aby vytvořilo pěknou lokaci?
FenSaLir: Tak hlavně nepřeplácaná!!! Vyváženost je na prvním místě. Práce se světlem a barvami je pro mě hodně důležitá. Mělo by to mít nějakou hlavu a patu, protože i svět fantasie má svá pravidla. A hlavně to chce mít dobrou představivost a vdechnout tomu život a náboj, to je často to nejtěžší.
Jindragon: Hrál si jistě i na jiných serverech, které lokace od jakého autora se ti líbili nejvíce?
FenSaLir: Tak hrál jsem na Demone, ale to už je vážně dávno. Měl jsem to tam docela rád, ale říkám je to hodně dávno a naše rodina je tam dávno zapomenuta. Od té doby jsem oddaný Kandelabrii.
Jindragon: Kdyby si hypoteticky měl čas a chuť 😉 pro tvorbu nového modulu, jak by si teď se zkušenostmi, které máš navrhnul Kandelabrii 2 pro NWN 2?
FenSaLir: Tak to je opravdu těžká otázka, už jenom proto že o tom vůbec neuvažuji, ale i proto že NWN2 vůbec neznám, viděl jsem to a trocha jsem to hrál , ale nějak mě to ani nechytilo. Takže vůbec nevím. Ale z těmi zkušenostmi co mám bych to vlastně ani nedělal.
Jindragon: Takže NWN je pro tebe zavřená kniha, na kterou akorát budeš dobře vzpomínat?
FenSaLir: Je to tak, v životě přicházejí a odcházejí věci jak na běžícím pásu.
Jindragon: Potkal si díky NWN určitě mnoho zajímavých lidí, na které budeš nejvíce vzpomínat?
FenSaLir: Tak musím říci, že díky Kandelabrii jsem skutečně potkal pár fajn skřetů, které bych raději ještě nějaký čas potkával než na ně vzpomínal. A na všechny co nepotkávám taky v dobrém vzpomínám. Na srazu se sjela pěkná sebranka a byla fajn sranda a zábava. Takže dá se říci, že vzpomínat budu určitě jednou na všechny, protože ke každému se váže nějaká ta povídka nebo příběh.
Jindragon: Kandelabrie má velmi slušnou návštěvnost, přesto se zeptám, kdyby si chtěl pozvat do vašeho světa nové hráče, čím bys je nalákal?
FenSaLir: Tak určitě je to o docela fajn partě lidí, která se po okolí Kandaháru potuluje. Nově je možné pořídit nemovitost od stanu a maringotky, přes domy a obchody až po velký hrad či chrám a kompletně je vybavit persistentním nábytkem s možnosti přemisťování. A hlavně velké lákadlo by mělo být za nedlouho kompletně nový engine plný překvapení na kterém už delší dobu pracuje Bendys.
FenSaLir: Jen bych chtěl dodat něco co asi bude znít jako klišé, ale i tak mi to nedá – je krásné sledovat, jak Kandelábrie pokračuje dopředu i poté, co jsme my staří wb mazáci přenechali kormidlo nové síle v čele s Bendýskem, Arianem a Lyciidasem.
Dali jsme s Fensou moc moc svého času a už to chtělo změnu a teď vidím, že to rozhodnutí bylo správné.
Za to vám fakt kluci (a holky 😉 patří dík…